Lakuista
asiaa.

Lauri, 9, ajaa mustalla lakuautolla

Kuvittele tilanne:

Istut tiukasti turvavöihin köytettynä putkirunkoisessa kapselissa. Lämpötila ohjuksen sisällä nousee samaan tahtiin kuin sykkeesi kiihtyy. Hiki alkaa valua norona pitkin selkää, ja tunnet ajohaalarin vettyvän. Kypärä kutittaa ohimoa. Hanskat puristavat.

Moottorien jylinä yltyy korvia huumaavaksi meteliksi. Punaiset lähtövalot sammuvat, ja lattiaan runtatut pedaalit käskevät rakettien lailla eteenpäin syöksyvät kilpailijat matkaan. Raivoisa kiihdytys, isompi vaihde silmään ja täysillä kohti mutkaa. Armoa ei pyydetä, eikä sitä varsinkaan anneta.

Tällainen on Lauri Halosen tavallinen kilpailupäivä. Kun moottoriradan ilmassa leijuu kuran, vellin, asvaltin ja vehkeiden haju, alkavat miehet ottaa mittaa toisistaan. Lauri on tosin ihan poika vielä. Hän on 9-vuotias. Silti nuori huimapää ajaa kuin aikuiset miehet: vaaraa halveksuen, menestystä janoten.

Moni mopopoika ja Bemari-Kari kalpenisi, kun parkkipaikkojen ruovittelun sijaan pitäisi ajaa kilpaa Crosskart-autolla. Se on putkirunkoinen kilpa-auto, johon on istutettu motocrosspyörän moottori. Laurin Crosskart 85 -sarjassa se tarkoittaa 85 cc:n kilpamoottoria, joka pieksee auton 80 kilometrin tuntinopeuteen. Enempää eivät säännöt salli. Ylimpään XTREM -luokkaan pääsee kilpailemaan vasta 16-vuotiaana. Näissä kuninkuusluokan ohjuksissa on ahdettu 150 hevosvoimaa 300 kilogrammaa painavaan autoon. Autolla voi kiihdyttää itsensä nollasta sataan kolmessa sekunnissa ja saavuttaa 200 kilometrin huippunopeuden.

Lauri on tottunut sellaiseen, sillä hän rakastaa ajaa isänsä XTREM -luokan autolla. Vaikka kuninkuusluokka saa vielä odottaa, on nuoren mestarin kilpailukalenteri jo nykyisin aivan täynnä. Lauri matkustaa perheineen vuodessa tuhansia kilometrejä halki Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian radoille, joilla hän kohtaa pahimmat vastustajansa. Kilpailuissa, jotka vaativat nuorelta mieheltä rohkeutta ajaa kovempaa kuin kukaan muu hänen ikäisensä koskaan uskaltaisi. Laurista se ei ole kivaa.

Se on parasta.

lakritsiauto


Sopimusehdot ja Rekisteriseloste